VOORTGANG EN REFLECTIE
Leerdoel 1:
Actie 1:
C(1)
De feedback die ik mijzelf hierbij heb gegeven, is dat het erg voor de hand liggend was. Wellicht een iets te makkelijke actie, voor wat ik zelf had kunnen doen. Ik ben er daarom ook niet al te lang mee bezig geweest.
Ik weet voor de volgende keer dat ik mijzelf wat meer mag uitdagen, als het gaat om kennis vergroten en mijzelf motiveren tot het leren van iets nieuws.
A(1)
Ik weet dat ik altijd wel denk dat ik het wel onder de knie heb. Maar omdat uit mijn interessegesprekken kwam dat ik dit een interessant onderwerp vind, wilde ik mij hier sterker op verdiepen. Met als doel, daadwerkelijk voor een website de SEO verbeteren. Daarom denk ik dat het goed is om mij hier in te verdiepen.
Actie 2:
C(1)
De feedback die ik van mijn docent heb gekregen is dat ik moest oppassen dat ik de opdracht niet te groot zou maken. SEO moest voor het grootste gedeelte centraal staan. Ik heb geprobeerd dit zo volledig mogelijk te kunnen uitvoeren. Zodat de belangen van mijn PL opdracht nog wel centraal bleven.
Daarnaast kreeg ik van Robin Provoost een GO, om te beginnen aan de website. Doordat ik met de opdracht goed kon onderbouwen waarom ik bepaalde keuzes zou maken, geloofde hij snel waarom het nodig was.
A(1)
Ik kan eigenlijk niets meer zeggen dat ik tevreden ben met de feedback die ik van zowel mijn docent als Robin Provoost heb mogen ontvangen. De feedback van mijn docent liet mij even terugkomen naar wat mijn leerpunten moeten zijn voor PL, waardoor ik niet te veel onnodige hooi op mijn vork hoefde te nemen.
Daarnaast ervaarde ik de feedback van Robin Provoost als prettig, omdat ik hierdoor het gevoel kreeg dat mijn werk niet voor niets was geweest.
Actie 3:
C(1)
De feedback die ik heb ontvangen gedurende deze periode was afkomstig van Robin Provoost. De keuze om aan hem feedback te vragen was vrij gemakkelijk, ik vond het vooral belangrijk dat hij tevreden was met het resultaat.
Ik heb ervaren dat het erg lastig is om te beginnen aan het verbeteren van SEO zonder echt goede kennis te hebben. Nadat ik de kennis had opgedaan en aan de slag kon, merkte ik dat hoe langer ik mij hiermee bezig hield, hoe beter het mij af ging.
Zelfs zo goed dat nadat ik er mee klaar was, ik bij het zoeken van de naam op plek 4 uit kwam bij Google, zie bijlage 2. Voorheen was de website nog niet op pagina 3 te vinden. Ik heb dit ervaren als erg prettig en de eigenaar is ook erg tevreden.
A(1)
Nadat ik gezien had dat de website zo hoog op Google uit kwam, was ik erg tevreden. Het is prettig dat op de website geen eerdere SEO was uitgevoerd, omdat ik hierdoor nu echt een goede nul meting kan doen. Ik ben erg blij dat het gelukt is en dat ik zo veel nieuwe kennis heb kunnen op doen door zowel theoretisch als uitvoerend bezig geweest ben met deze kennis.
Voor Zeeland Evenementen heb ik kunnen bereiken dat zijn website goed vindbaar is op Google. Hierdoor oogt zijn website professioneler en is de website beter te vinden. Ik weet nu dat ik genoeg kennis heb om mij ook hiermee bezig te houden en wellicht in de toekomst wat meer mee te doen. Ik ervaar dit als zeer prettig, omdat ik hierdoor steeds meer leer over wat ik leuk vind om te doen en wil dit zeker in de toekomst meenemen.
Leerdoel 2:
Actie 1:
C(1)
Na het gesprek met Luuk waren al mijn vragen goed beantwoord. Hij heeft duidelijk uitgelegd dat hij pas aan het einde van zijn studie wist welke kant hij binnen zijn opleiding echt interessant vond. Hij heeft toen zelf ook een gesprek ingepland met zijn studieadviseur met de vraag of hij hem wilde helpen met het maken van de keuze.
Na het gesprek met zijn studieadviseur werd het voor Luuk duidelijk dat hij de marketing/communicatie kant het interessants vond. Branding, sociale media en online marketing lagen hem het beste.
Toch heeft hij de keuze gemaakt om andere stappen te zetten in zijn werk carrière, omdat hij toch wilde ervaren of er meer in zat voor hem dan alleen deze richting. Dit is hem zwaar gevallen en vond hij op zijn zachtst gezegd erg onprettig.
Na het gesprek met Luuk heeft hij mij een aantal tips gegeven, die uitkwamen dat ik voor mijzelf duidelijk moest krijgen waar mijn interesse lag. Hij vond het dan ook goed dat ik met dit leerdoel bezig was en dat ik zeker met een studieadviseur moest praten.
A(1)
De tips en feedback die ik terug ontvangen had van Luuk waren erg prettig. Hij gaf aan dat ik stiekem al een voorkeur had in wat ik leuk vond en dat hij begreep dat het lastig was om hier een ‘’label’’ aan te hangen binnen het werk veld. Maar dat wanneer ik met een studieadviseur zou praten er voor mij veel duidelijkheid zou komen. Ik vond het prettig om met Luuk in gesprek te gaan, omdat ik veel herkenningspunten in zijn problemen en schoolcarrière heb herkend. Namelijk dat er binnen de opleiding zo veel verschillende onderdelen aangeleerd worden, dat het lastig is te achterhalen wat ik nou echt interessant vind. Ik weet wat ik totaal niet leuk vind en Luuk gaf aan dat ik dat er uit moet filteren en er dan een lijst ontstaat met wat ik wel interessant en leuk vind om mee te werken.
Actie 2:
C(2)
Het gesprek met Emilie duurde langer dan ik verwacht had. We hadden er een uur voor uitgetrokken, maar daadwerkelijk duurde dit gesprek 2 uur.
Ze begon het gesprek met de vragen:
- Waar ben je goed in?
- Waar haal jij je uitdagingen vandaan binnen je opleiding?
- Wanneer vind ik iets leuks?
- Waar wordt je echt gelukkig van?
Het doel hiervan was dat ik niet meteen naar een nieuwe studie of werkgelegenheid zou kijken, maar dat ik eerst een richting zou vinden die echt bij mij zou passen. Ik heb aangegeven welke andere stappen ik al had gezet tot het komen tot dit punt, waarbij ze aangaf dat ik wat beter naar mijzelf moest luisteren. Ik kan wel in gesprek gaan met andere, waarbij ik zeker ook wat andere kennis op zou doen. Maar uiteindelijk zal ik de persoon moeten zijn die de keuze zou moeten maken.
Hierna zijn we mijn tweede vraag gaan beantwoorden. We zijn voor- en nadelen bij elkaar weg gaan strepen. Waardoor ik hoopte te kunnen ondervinden of ik later nog wilde doorsturen. De conclusie die ik hieruit kon halen, is dat ik eigenlijk alleen wilde doorsturen voor andere. Niet omdat ik dat graag zelf wilde doen, maar omdat het in mijn omgeving normaal is dat dit gebeurd en ik dit dan ook maar moet doen.
Ik voelde mij hierdoor stiekem heel opgelucht. Eigenlijk wist ik dit al wel, maar vind ik dat lastig om uit te spreken.
Na het gesprek was het vrij duidelijk wat ik wilde. Ik wil graag iets doen binnen communicatie, branding, online marketing en sociale media. Daarna vroeg Emilie binnen wat voor soort bedrijf ik dit zou willen doen. Na eigen ervaring wil ik dit graag doen binnen een ‘’mannelijk’’-bedrijf, waarbij openheid, eerlijkheid en betrouwbaarheid centraal staat. Ik wil volledig mijzelf kunnen zijn en geen grenzen van mijzelf hoeven op te zoeken. Ik heb dit eerder gehad en heb dit als zeer onprettig ervaren.
A(2)
Naar het gesprek kijk ik terug als verwarrend, prettig en enthousiast. Het was een redelijke rollercoaster aan emoties. In het begin was ik erg verward en geïrriteerd, omdat ik de vragen wel erg simpel vond en ik niet goed begreep waarom deze gesteld werden. Echter vond ik dat als we beide afgesproken hadden ons professioneel te gedragen ik dit zelf ook moest doen. Na we verder in het gesprek kwamen, vielen alle vragen op zijn plek waardoor het voor mij logisch werd waarom ze de vragen gesteld had.
Ik werd tijdens dit gesprek na mate we dieper en dieper in gingen op mijn interesses, steeds enthousiaster. Ik merkte namelijk dat ik steeds duidelijker kreeg wat ik wilde doen tijdens mijn afstudeeropdracht.
Het lijkt mij namelijk tof om te onderzoeken hoe een nieuw product op de markt gezet kan worden. Omdat hier de combinatie van mijn interesses het beste naar voren komt.
Actie 3:
C(1)
Nadat ik een bericht had gestuurd kreeg ik vrijwel meteen een positief antwoord terug. Marco de Jonge was net zo enthousiast als dat ik was. Zie afbeelding.
Hierna ben ik langs gekomen op het bedrijf. Vrijwel alle positieve verwachtingen kwamen uit en ik werd enthousiaster en enthousiaster. Er lag een perfecte opdracht klaar die een prettige overkoepeling had met Branding, Communicatie en online (socialmedia) Marketing. Ze vroegen zich af of ik kon onderzoeken op welke manier Blue Talents het beste een nieuw product op de markt kon zetten en welke sociale media kanalen hiervoor geschikt waren.
Na alle ins en outs te hebben besproken hebben we samen het gesprek positief afgerond, waarna Marco de Jonge aangaf uit keek naar de stageperiode omdat hij dacht dat ik echt iets kon bijdragen binnen het bedrijf.
A(1)
Positievere feedback als dit was voor mijn idee niet mogelijk. Ik heb het als zeer prettig ervaren om eindelijk een keer ergens te solliciteren, waar ik van tevoren 100% zeker van wist dat ik hier mijn afstudeeronderzoek wilde uitvoeren. Nu alles op zijn plek gevallen is, merkte ik ook dat ik veel prettiger het gesprek in kon gaan. Ik wist wat ik wilde vragen, wat mijn voorkeuren had en wat voor opdracht ik precies wilde uitvoeren.
Nadat ik op school nagevraagd had of de kern van de opdracht uit werkbaar was voor een afstudeerstage en ik ook hier positieve feedback van terug kreeg, was het voor mij helemaal duidelijk. Mijn leerdoel van periode 1, jaar 4 heeft zeker geleid naar een prettige stageplek.