VOORTGANG & REFLECTIE

''De zoektocht naar Fay'':

Zoals ik in andere blokken heb aangegeven, wilde ik ook dit blok weer verder met de zoektocht naar mijzelf. Hiervoor heb ik verschillende acties uitgevoerd. Waaronder dat ik graag extra wilde gaan sporten om mijn hoofd leeg te maken. Aangezien ik al een abonnement had op de sportschool, hoefde ik dit niet meer te regelen. Het enige doel was om vaker te gaan. Ik merkte dat dit toch lastiger was dan ik verwacht had. Door school, hockey en andere activiteiten kon ik altijd wel een ''smoes'' bedenken om niet te gaan. Dit heeft mij toch wel aan het denken gezet, ik wilde immers graag zelf meer gaan sporten om mijn hoofd leeg te maken en gezonder te leven. Daarom ben ik na gaan denken waar dit aan ligt, en welke drempel ik moet overstappen om dit toch wel te kunnen doen. Al snel besefte ik dat ik de sfeer binnen een sportschool niet fijn vond en ben gaan zoeken naar manieren hoe ik dit kon veranderen. Ik kwam uit op Tinkelbands. Dit zijn elastieken waarmee je thuis je spieren kunt trainen, voor mij ideaal. Hierdoor hoef ik niet meer de deur uit om te sporten en dit kan gemakkelijk tussen school en werk in. 

 

Ik ben hier nu een aantal weken mee bezig en dit werkt voor mij ideaal. Ik voel mij fitter en kan zelf inplannen wanneer ik hiermee bezig kan zijn. in het begin van Blok 3, begon ik met Size L, dit is de soepelste en meest uittrekbare elastiek. Nu Eind blok 3 kan ik goed overweg met Size S. Dit laat al enorm veel resultaat zien, en ben hier enorm tevreden over 

Mijn tweede en derde actie heb ik als gezamenlijk doel uitgevoerd dit blok. Ik ben met iemand gaan praten, in de hoop er samen achter te komen hoe ik mijn gevoel beter onder controle kan houden. Ook heb ik samen met deze persoon gekeken waar mijn drukte vandaan komt. We hebben samen besproken dat het misschien handig is om een ADD/ADHD test te gaan aanvragen. Na een aantal gesprekken te hebben gehad, leek ook mij dit een goed idee. In eerste instantie twijfelde ik wel nog, maar besef mij nu erg goed dat als dit positief uit de test komt ik ook goed weet waar mijn concentratieverlies en drukheid vandaan komt! Ik vind het al een hele stap, dat ik buiten Roy om iemand heb gezocht om te praten over wat mij allemaal dwars zit. 

Als ik terug kijk naar een jaar geleden, had ik dit zeker niet gedaan. Ik kan toch wel zeggen dat ik trots op mijzelf ben, wat ik in deze 3 blokken bereikt heb.

''Leren presenteren'':

Doordat ik ben blijven werken als promostudent, merk ik dat het presenteren mij beter af gaat dan in blok 2 en 3. Om deze reden heb ik gevraagd of ik misschien wat meer taken zou mogen uitvoeren, behalve het presenteren. Want ik besef mij nu dat er meer is dan alleen het presenteren van jezelf of bepaalde lesstof, ik word namelijk vaak voor dezelfde opdrachten ingepland. Hierdoor voer ik deze opdracht vaak op de automatische piloot uit. Nu ik heb de taak gekregen om het Instagram account bij te houden. Hierdoor moet ik belangrijke zaken op een professionele manier voorleggen aan studenten en docenten. Door hier mee bezig te zijn, merk ik dat presenteren niet alleen maar gaat over mondelijke presentaties gaat. Maar dat je ook via een post of een story een duidelijke boodschap over kunt brengen. Door een micro onderzoek uit te voeren, om wat extra tips en tricks te vinden. Nu bleek dat de beste dag en tijd om een belangrijke boodschap over te brengen, donderdag om 4 uur is. Want dit is het moment dat de meeste mensen op de sociale media kanalen zitten. Ook is het belangrijk om de zelfde lettertype te gebruiken en een post niet te druk te maken.

 

Ook ben verantwoordelijk voor de online-presentatie van de Opleiding. Hierbij kun je denken aan professionele mededelingen, contacten tussen studenten en de opleiding, maar ook hoe schrijf ik een bericht en hoe komt dit zo geloofwaardig over. Zoals bovenstaand genoemd kon ik hier online veel tips en tricks over vinden. Van Angela Jansen en Raïsa van Roosmalen, zij coördineren samen met mij de Instagram accounts van ORM en CE, krijg ik terug dat de post op deze sociale media kanalen steeds beter worden en we krijgen vanuit de volgers ook steeds meer likes en respond. Hierdoor merk ik dat ze de post ook steeds leuker en interessanter vinden.

Als tweede actie heb ik gevraagd of ik meer inrichting mag geven aan vergaderingen op mijn werk. Het leek mij leerzaam om ook te mogen presenteren op plekken waar ik niet elke dag ben, en waar ik het niet gewend ben. Ik heb hier toestemming voor gekregen, alleen nog geen mogelijkheid gehad om dit te kunnen uitvoeren.

 

Als derde actie wilde ik een boek lezen over presenteren. Maar aangezien de cursus ''Overtuigend Presenteren, Ja Graag'', was verplaatst naar blok 3 heb ik deze laten vallen. Ik had namelijk het idee dat ik veel meer kon leren van deze cursus dan van het lezen van een boek. Dit omdat ik hier in praktijk moest presenteren voor een groep mensen die ik helemaal niet ken.  Ik heb tips gekregen over mijn houding, het rustig praten en oog contact. Een aantal onderwerpen kende ik helemaal nog niet en hier heb ik dus veel van kunnen leren. De tips heb ik al kunnen gebruiken bij het geven van Proefstudeerdagen en presentaties in de klas. Nadat ik hier feedback over heb gevraagd, merkte ik dat zij mijn houding veel beter over vonden komen. Ook kreeg ik terug gekoppeld dat ik veel geloofwaardiger over kwam en dat ik uitstraalde dat ik wist waar ik het over had. Dit geeft mij vertrouwen om deze manieren van presenteren te blijven gebruiken, aangezien de feedback erg positief was. Wel wil ik meerdere manieren blijven onderzoeken en hierbij hoop ik dat ik mijn eigen presenteren kan optimaliseren op een manier die voor mij het beste is.

''Leiderschap aannemen'':

Leiderschap heeft na dit blok veel meer verschillende betekenissen. Het is niet alleen het op de voorgrond treden en beslissingen nemen voor de groep, waarvan ik begin van het jaar dacht dat dit de juiste waarneming was. Ik heb veel gekeken naar andere in dit blok hoe zij dit op zich zouden nemen. Ik merkte per persoon dat iedereen dit anders invult en daarom heb ik van 3 van de 5 personen een korte reflectie gemaakt. Hiermee heb ik mijzelf vergeleken en gekeken wat ik positief vond. Ik heb dit ook terug gekoppeld aan ze, omdat ik hiermee wilde oefenen hoe ik persoonlijke feedback kon geven. Ik gaf al aan dat ik dit vaak zelf als aanval/betweterig gedrag ervaar. Dit zou ik zelf niet fijn vinden als dat zo bij anderen over komt. Vandaar dat ik daarmee bezig ben geweest dit blok.

- Sander:
Sander is een heel gezellig, maar werkt ook erg goed. Ik vind dat hij erg lijkt op mij, maar toch ziet hij dingen anders dan ik. Hij laat iedereen zijn eigen ding doen, maar zorgt er toch voor dat iedereen alles begrijpt en op tijd af heeft. Kijkend naar mijzelf, zou ik nooit zo veel vrijheid ''kunnen'' geven, omdat ik dan het idee heb dat ik de controle kwijt zou kunnen raken. Door te zien dat dit Sander goed af ging, besef ik mij dat ik niet zo veel zorgen hoef te maken over controle hebben. 

- Imre:
Imre is weer heel anders dan Sander. Hij houd zich meer op de achtergrond en soms als het nodig is springt hij er wat meer uit. Hierdoor komt hij heel serieus over, en kan ik ook altijd goed naar hem luisteren als hij wat  belangrijks zegt. Toch heeft Imre ook momenten, waar hij wat minder serieus is. Dit geeft ook rust in de groep, omdat ik merk dat iedereen dit fijn vindt.

- Pleun:
Door dat Pleun aan het werk was met haar assertiviteit, hebben wij haar als groep wat meer de leiding laten nemen. Dit deed ze erg goed, maar toch kwam ze af en toe wat onzeker over. Hierdoor merkte ik dat we als groep ook niet goed wist wat we precies moesten doen, of wat ze van ons verwachte. Echter pakte ze dit dan wel weer goed op, waardoor we allemaal weer prima aan de slag konden gaan. Hierdoor heb ik gemerkt, dat het niet altijd erg is om even onzeker te zijn of iets niet te weten. Dit zorgt er voor dat er als groep samen wordt gewerkt en je niet afhankelijk bent van een groepsleider. 

 

Als derde actie heb ik gekozen om een andere hoek van feedback geven uit te zoeken. Namelijk persoonlijke feedback. Ik gaf al aan dat ik dit vaak zelf als aanval/betweterig gedrag ervaar. Dit zou ik zelf niet fijn vinden als dat zo bij anderen over komt. Vandaar dat ik daarmee bezig ben geweest dit blok.

Ik was erg benieuwd hoe anderen dit ervaren hebben. Ik heb ook een collega van mij feedback gegeven, omdat zij mij minder goed kent als mijn projectgroep. Hierdoor hoopte ik een frissere blik te kunnen krijgen op mijn manier van feedback geven. Hieronder staat de feedback van hun op mijn persoonlijke feedback:

- Pleun:

Fay geeft op een goede en fijne manier feedback. Ze zegt wel waar het op staat, maar op een rustige en duidelijke toon. Dit is fijn. Daarom weet je ook wat je aan haar hebt.  Fay is af en toe wel een floepuit, waardoor ik soms het idee heb dat ze niet altijd even goed nadenkt over wat ze zegt. Ik heb dit ook tegen haar gezegd en ze geeft dan aan om daar aan te werken. Maar overall vind ik dat Fay fijn en rustig verteld wat er aan de hand is. En gebruikt dan ook haar eigen gevoel hierbij, waardoor het helemaal niet overkomt als kritiek.

- Kaitlynn (werk Jumbo):
Als er op het werk of thuis iets gebeurd, vind ik het fijn om naar Fay toe te gaan. Zij helpt mij altijd erg fijn en rustig, waardoor ik altijd weer even normaal kan nadenken. Doordat ze haar adviezen altijd erg rustig overbrengt, heb ik automatisch het idee dat ik er heel veel aan heb. Het enige is dat ze soms wat onrustig is en hierdoor niet altijd helemaal oplet wat ik aan het zeggen ben. Het komt soms ongeïnteresseerd over, maar volgens mij is dit niet het geval.