VOORTGANG & REFLECTIE
''De zoektocht naar Fay'':
Zoals ik in blok 1 al had aangegeven, zit ik al een tijdje niet lekker in mijn vel en om deze reden ben ik mij gaan afvragen waarom ik eigenlijk niet lekker in mijn vel zit. Ik merkte al snel dat ik niet zo goed wist hoe ik moest beginnen om dit te onderzoeken. Ik heb om die reden een gesprek bij Roy aangevraagd. We hebben samen besproken hoe het op school ging, maar toen hij de vraag stelde hoe gaat het eigenlijk met je, kon ik daar niet meteen een antwoord op geven. Ik wilde eigenlijk zeggen goed, want dat is eigenlijk mijn standaard antwoord op deze vraag. Maar ik wist diep van binnen ook erg goed dat als ik dat nu zou zeggen, ik er niks mee op zou schieten..
Door mijn eerlijke antwoord merkte ik dat er aan de ene kant een enorme opluchting was, maar aan de andere kant merkte ik dat er steeds meer gevoel naar boven kwam die ik liever wilde bedwingen. Dit merkte Roy ook en aangezien we al 1 uur in gesprek waren, hebben we het afgerond en een nieuwe afspraak gemaakt.
Het tweede gesprek dat ik met Roy heb gehad, heb ik enorm heftig ervaren vanuit mijn kant. Het is de eerste keer in een enorm lange tijd dat ik mijn emoties op deze manier heb laten zien. We zijn helemaal terug gegaan naar waar het naar mijn gevoel allemaal begonnen is, en hierdoor heb ik bijna al mijn emoties wel getoond.. Dit was voor mij enorm wennen, omdat ik het liefst al mijn eigen gevoel opzij zet.
Deze en nog latere gesprekken waren voor mij erg verhelderend en fijn. Ik heb hierdoor ontdekt waarom ik mij de laatste tijd niet fijn voel en waardoor ik niet lekker in mijn vel zit. Ik zou graag meer van deze gesprekken willen hebben in de andere blokken. Ik zou dit graag willen, omdat ik toch al snel merk dat ik mijn gevoel weer opzij zet bij bepaalde gebeurtenissen.
Tijdens dit blok heb ik ook voor het eerst mijn gevoel thuis bij mijn moeder en zus geuit. Ik wilde namelijk van hun feedback krijgen, over hoe zij deze momenten/tijd ervaren hebben. En ik kreeg als feedback terug dat ze nooit iets gemerkt hebben van mijn gevoel dat ik onderdrukt heb. En dat ze het fijn vonden als ik dit voortaan wel wilde delen met hun. Echter vind ik dit nog steeds een van de moeilijkste dingen. Ik ken ze namelijk na bijna 20 jaar wel goed genoeg om te weten hoe ze reageren.
Afgelopen week, 12/01, ontstond er namelijk een situatie, waar ik heel eerlijk mijn gevoel heb gedeeld. Ik vertelde dat ik een situatie erg onprettig vond. Hier hebben ze beide niet netjes op gereageerd, want mijn gevoel en emoties werden bijna letterlijk van tafel geveegd. Er werd nauwelijks naar geluisterd en er werd net gedaan alsof ik mij aanstelde. Dit vond ik erg lastig, omdat ik voor het eerst in tijden een eerlijk antwoord gaf en het leek niet gewaardeerd te worden. Hierdoor vind ik het weer erg lastig om toch te blijven door gaan met deze ''zoektocht''.
''Leren Presenteren'':
Tijdens dit leerdoel heb ik natuurlijk weer gewerkt als Promostudente, maar heb ik het dit blok anders gedaan. Tijdens presentaties voor een proefstudeerdag heb ik het verhaal dat ik eigenlijk standaard moet vertellen, meer eigen gemaakt. Ik heb het ook een stuk persoonlijker gemaakt. Doordat ik dit gedaan heb, merkte ik van zowel de docenten waarmee ik deze presentaties gaf als de proefstudeer-studenten dat zij dit erg waardeerden. Ik kreeg namelijk meer persoonlijke vragen terug van hun en kreeg van beide partijen complimenten terug hoe ik deze informatie vertaalde. Ik vond dit erg fijn om te horen, aangezien ik hierdoor steeds meer het idee heb dat ik op de goede weg ben naar het verbeteren.
Ook heb ik tijdens dit blok geprobeerd meer te presenteren in de klas. Ik bied mijzelf steeds meer zelf aan en mag het hierdoor ook steeds vaker doen. Ik mag ook de eindpresentatie van CV gaan presenteren. En vind dit toch best een tof idee dat de groep mij vertrouwd om zo'n redelijk grote opdracht te laten presenteren. Want ik had ook wel begrepen als zij iemand hadden uitgekozen, die daar met een grotere zekerheid zou staan.
Ik heb mij ook aangemeld bij een cursus overtuigend presenteren. Echter zou deze cursus eind blok 2 beginnen, maar dit is uitgesteld naar blok 3. Toch kijk ik hier enorm naar uit, want ik kan hierdoor veel feedback ontvangen op de manier hoe ik presenteer.
Ik heb op mijn werk ook een soort cursus gehad, waar ik leerde met meer zekerheid te spreken. Dit heb ik geleerd omdat klanten dan sneller iets van je aannemen, en ik ze hierdoor beter kan helpen. Ik denk dat dit mij ook tijdens het presenteren kan helpen, want alles wat je verteld moet natuurlijk wel met zekerheid uitgesproken worden.
''Leiderschap'':
Allereerst moet ik zeggen, dat door de gesprekken die ik met Roy heb gehad mij enorm geholpen hebben met het leiderschap nemen in de groep. Doordat ik mij langzamerhand beter ging voelen, kon ik ook weer beter samenwerken met mijn groepje. Toch merkte ik dat ik de concentratie niet altijd kon vinden, en ik beter iemand anders de leiding kon geven in de groep. Dit was voornamelijk Ocean.
Ik heb dit blok onbewust enorm veel van haar geleerd. Ik heb namelijk gekeken hoe zij deze ''functie'' gebruikte om de groep goed bij elkaar te houden. Ze is erg rustig en spreekt duidelijk met iedereen af wie wat doet. Doordat zij voor mijn gevoel de controle had over alles, voelde ik mij erg op mijn gemak bij haar. Dit heeft mij veel nieuwe inzichten gegeven, over wat leiderschap nou eigenlijk is. Het is niet alleen de leiding nemen in een groepsopdracht en het helpen van anderen, maar ook de rust bewaren en zorgen dat iedereen lekker te werk kan gaan.
Ook heb ik dit blok geleerd hoe ik het beste feedback kan geven. Dit vind ik namelijk belangrijk tijdens het bedrijfsleven maar ook in mijn privéleven. Ik wil namelijk later goede feedback kunnen geven, zodat mijn collega's en vrienden dit niet persoonlijk opvatten en dit ook op de manier zullen begrijpen zoals ik het bedoeld heb.
Ik kan dit namelijk ook erg goed gebruiken in het dagelijks leven, want juist op het moment dat ik feedback kan geven houd ik mijn mond. Dit zou ik daarom nu graag willen veranderen, nu ik weet hoe ik feedback moet geven.