Doel 1: De zoektocht naar Fay!

Mijn eerste leerdoel is ‘’de zoektocht naar Fay’’ wil hebben, met als subdoel reflecteren. Denkend aan wie ben ik en gedraag ik mij wel zoals ik me daadwerkelijk wil gedragen, maar ook het op orde hebben van mijn ‘’leven’’. Door alles op een rijtje te hebben hoop ik dat mijn focus en doelstellingen verbeteren.

Ik merk namelijk dat als mijn focus weg is, ik niet helemaal mijzelf kan zijn. Als neerwaartse spiraal gaat dan alles minder goed. Mijn resultaten worden minder goed, omdat ik mij niet goed kan concentreren. Door deze zoektocht hoop ik dat al het bovenstaande weer wordt zoals ik daadwerkelijk ben en beter in mijn vel kan zitten. Ik ben hier in eerdere blokken mee bezig geweest, maar zou dit graag in blok 3 verder willen aanpakken. 

Actie 1:

Soms merk ik dat ik niet lekker in mijn vel zit. Wat voor mijzelf dan helpt is als ik actief bezig ben. Daarom heb ik besloten om buiten mijn hockey trainingen te gaan sporten. Hiervoor heb ik een abonnement afgesloten bij de sportschool Bress in Breda. 

Actie 2:

Ik wil graag onderzoeken waar mijn onrustigheid en drukte vandaan komt. Hierdoor denk ik dat ik meer duidelijkheid krijg en dit ook met andere kan delen. Als ik dit met hulp heb uitgezocht, kan ik hier makkelijker mee omgaan en kan ik er misschien iets aan doen. 

Actie 3:

Ik wil als laatste actie graag met iemand blijven praten over hoe ik mij voel en mijn ervaringen delen. Hierdoor hoop ik gemakkelijk slechte ervaringen om te kunnen zetten naar positieve leermomenten. Hierdoor hoop ik veel te kunnen leren en niet altijd in een negatieve gedachte te kunnen blijven hangen, maar hier iets positiefs van te maken. 

 

Doel 2: Leren presenteren!

Mijn tweede doel is dat ik graag beter wil leren presenteren. En als subdoel wil ik leren hoe ik goed samen met iemand kan presenteren. Als ik een presentatie moet houden met iemand komt het vaak rommelig over. met andere mensen. Ik kan erg gemakkelijk praten maar een presentatie of mensen overtuigen vind ik vaak nog erg lastig.

Actie 1:

Ik blijf in dit blok werken als promostudent. Dit levert mij namelijk veel uren op waar ik kan oefenen met presenteren Ook kan ik hierdoor oefenen om voor meerdere mensen te presenteren, zodat ik niet dichtklap als dit een keertje voor komt. 

Actie 2:

Ik heb gevraagd of ik op mijn werk vergaderingen mag leiden en extra dingen op het werk mag uitleggen. Hierbij hoop ik dat ik ook met onbekendere onderwerpen makkelijker een boodschap over kan brengen.

Actie 3:

Ik wil een boek gaan lezen, met informatie over presenteren. Door dit te lezen, zal ik informatie lezen en ga ik dit uitproberen tijdens presentaties die ik dit blok moet geven. Aan het einde van dit blok selecteer ik de voor mij werkende tips.

 

Doel 3: Leiderschap, wat is dat eigenlijk?

Ik zou graag willen leren wat leiderschap nou eigenlijk is en willen leren hoe ik dit het beste kan uitvoeren wanneer ik in groepen werk. Dit omdat ik later ook graag een leidende functie of een functie wil aannemen waar in ik ‘’leiding’’ neem in een groep. Wat ik zie onder leiding nemen, is het aansturen van mensen. Maar ook het ondersteunen, helpen en zorgen voor een goede sfeer. Dit zou ik daarom graag in de volgende acties willen uitwerken. Dit zijn dezelfde acties als in blok 2, maar vind dat deze nog erg goed bij mij passen. En ik denk dat ik nog veel kan veranderen en leren. Echter is dit wel het minst belangrijke doel. Omdat ik merk dat niet altijd dezelfde persoon een leider is van een team.

Actie 1:

Ook tijdens dit blok wil ik graag een leidende rol in de groep aanhouden. Echter merkte ik al snel dat ik dit tijdens dit blok erg lastig vond, omdat ik mijn focus minder goed kon vinden en vast houden. Dus heb ik dit blok veel naar andere gekeken. Ik merkte namelijk dat iedereen wel wat toevoegt aan het leiderschap in de groep en iedereen dit op een andere manier doet. 

Actie 2:

Om goed leiderschap te kunnen vertonen, heb ik het idee dat ik hiervoor wat meer rust in mijn hoofd moet hebben. Ik heb namelijk het idee dat ik mensen dan beter kan helpen, maar ook beter kan begrijpen. Hierdoor moet ik een aantal dingen los gaan laten. En door middel van een cursus van Avans Extra (Leren loslaten) hoop ik dit doel te kunnen bereiken. Ook past deze actie erg goed bij mijn doel ''De zoektocht naar Fay''. Door omstandigheden heb ik deze in blok 2 niet kunnen volgen. Daarom heb ik mij hiervoor ingeschreven en alvast wat research gedaan.

Actie 3:

Ik zou als derde actie graag feedback leren geven. Ik heb in blok 2 geoefend met het geven van feedback aan de groep. Dit blok wil ik mij richten op de persoon zelf. Hoe kan ik feedback geven, zonder dat het meteen lijkt op een aanval/betweterig gedrag. Dat is namelijk wat ik vaak ervaar als mensen mij op een minder goede manier feedback geven.