Voortgang en reflectie

Doel 1: De zoektocht naar Fay!

Ik heb dit in eerder aangegeven dat ik verder wil met de zoektocht naar mijzelf. Zoals eerder heb ik gesprekken met Roy gehad. Hierin is besproken dat dit persoonlijke doel niet in een jaar te behalen is. De reden dat ik er voor gekozen heb om ook dit blok hier mee verder te gaan, is dat ik buiten school om ook acties wil ondernemen om mijzelf zo goed mogelijk te kunnen begeleiden met deze zoektocht. Vorig blok ben ik begonnen met sporten, om mijn hoofd leeg te maken. Dit is nog steeds het hoofd doel van mijn eerste actie. Doordat ik mijn gedachtes en gevoel helemaal kwijt kan tijdens het sporten, wilde ik er voor zorgen dat ik lekkerder in mijn vel zit. Vorig blok merkte ik dat ik nogal vaak een ‘’smoes’’ had om niet naar de sportschool te gaan, maar door Corona heb ik in dit blok gen smoes meer gehad om niet meer te gaan. Het enige probleem was dat ik niet meer naar de sportschool kon. Daarom heb ik gewichten, een fitnessmatje en een step gekocht, zodat ik thuis alle oefeningen kon uitvoeren die ik wilde doen. Na twee weken merkte ik echter niks van alle oefeningen die ik uitgevoerd had en ben ik opzoek gegaan naar een personal trainer die voor mij een schema wilde maken. Na wat onderzoek kwam ik iemand op Instagram tegen die tegen een vergoeding voor een goed doel een gepersonaliseerd schema voor mij wilde maken.

 

Ik ben met het schema nu al een aantal weken bezig en ik heb voor mijzelf een overzicht gemaakt met mijn gewicht toen ik begon en het eindgewicht op 15-05-2020. Zoals op de foto is te zien ben ik in 5/6 weken tijd 5,5 kg kwijt. Ik ben hier enorm tevreden over. Echter is dit niet mijn streefgewicht. Daarom had ik als doel gesteld dat het een gewoonte moet worden om 3 á 4 keer in de week te sporten. Ik merk dat het de afgelopen weken steeds beter gaat om mij aan vaste tijden te houden, maar dan besef ik me weer hoe tevreden ik ben met het resultaat wat ik in deze weken heb behaald! Doordat ik zo veel sport nu merk ik dat ik meer energie heb en ik alles leuker vind om te doen. Dit geeft mij ook moed om door te gaan. Ik krijg enorm veel te horen, van collega’s en van mijn ouders dat ik veel gezelliger, vrolijker en enthousiaster ben dan voorheen. Ik heb gevraagd aan hun hoe ze dat merken. Ze geven aan dat ik veel opgewekter ben, met veel meer enthousiasme aan het werk ga en minder vermoeid over kom. Als ik dit terug koppel naar de afgelopen maanden, merk ik dit bij mijzelf ook.  Het thuissporten werkt voor mij ideaal, omdat ik nergens heen hoef om te sporten. Daarom wil ik dit doorzetten ook al zou ik naar een sportschool kunnen.

 

Het tweede leerdoel is voor mij een hele uitdaging, ik ben een enorme chaoot en dat is ook te zien in enorm veel dingen die ik doe. Door het Corona virus werk ik meer thuis dan normaal. Daarom vind ik het fijn om een opgeruimde en schone plek te hebben waar ik aan school en mijn stage kan werken. Niet alleen het schone en opgeruimde geeft mij energie, maar ook een ruimte waar ik mij goed voel is erg belangrijk. Doordat ik vaak wissel  van kamer bij mijn vader en moeder, heb ik nooit de moeite genomen om mijn kamer zo in te richten dat het voelt als ‘’thuis’’. Ik heb daarom besloten om mijn hele kamer op te fleuren en er voor te zorgen dat deze elke dag voor ik begin op te ruimen. Ik heb van een aantal keer foto’s gemaakt om te laten zien hoe het er uit ziet. Voor heen hing er helemaal niks aan de muur, was mijn bureau enorm simpel en zag mijn bed er helemaal niet leuk uit. Door dit op te fleuren met plantjes, een kleding rek, rekjes voor aan de muur en een hele hoop accessoires heb ik mijn kamer helemaal naar mijn zin gemaakt. Door het opgeruimd te houden, straalt het enorm veel rust uit. Door deze rust vind ik het helemaal niet erg om hele dagen op deze kamer door te brengen, terwijl ik dit voorheen helemaal nooit deed. Door dit met elkaar te vergelijken met elkaar, kan ik zelf de conclusie trekken dat deze actie enorm geslaagd is. En dat ik dit wil vasthouden! Ik voel me weer fijn in mijn eigen kamer en dat geeft mij een enorm goed gevoel.

 

Het derde leerdoel is voor mij een leerdoel waar ik het minste zin in had. Ik had namelijk al van een aantal collega’s op stage gehoord dat dit niet het makkelijkste werk was om te doen. Toch motiveerde mij dit om het juist wel uit te proberen. Want als veel mensen het vervelend en lastig werk vinden is het juist tof en goed als ik aangeef dat ik het wel kan of aan het leren ben. Omdat we voor school een vlog moesten maken leek dit mij handig om hier wat research naar te doen. Ik heb op het werk rondgevraagd welke programma’s zij gebruiken. Op het werk maken ze namelijk veel gebruik van YouTube filmpjes en filmpjes op de website om klanten zo goed mogelijk te helpen. Hier hebben zij natuurlijk de beste programma’s voor en ik hoopte dat ik hierdoor ook een goed programma zou kunnen vinden. Het programma wat ik gebruikt heb is VideoPAd. Omdat ik nog niet alle beelden had voor de vlog voor school, ben ik gaan nadenken waarvoor ik nog meer zou kunnen editten. Nu was mijn moeder op 9 mei jarig en wilde ik haar een origineel cadeau geven, omdat ze het niet kon vieren met vrienden en familie. Ik bedacht me toen dat het wellicht een leuk idee was om al haar goede vrienden en familie een filmpje te laten insturen en dat ik daar een geheel van zou maken. En ja, daarvoor moest ik natuurlijk ook editten. Ik heb dit gedaan, maar merkte dat ik hier inderdaad veel tijd aan kwijt was. Maar het was de moeite waard! Ik heb enorm veel positieve reacties van alle vriendinnen van moeder gekregen en ook van mijn moeder zelf. Ik heb het nog niet optimaal onder de knie, maar ik heb in ieder geval het idee wat ik aan het doen ben. Het programma werkte niet optimaal, dus ik ga verder onderzoek doen naar welk programma wel werkt voor mij! Het was namelijk erg onoverzichtelijk en ik zoek iets wat niet enorm ingewikkeld in elkaar steekt, want zo enorm vaak ga ik het niet gebruiken. 

https://mymedia.avans.nl/media/PL+bewijs+verjaardagscadeau/1_j7l7hufh 

Doel 2: Leiderschap, wat is dat eigenlijk?

Leiderschap heeft dit blok een heel andere betekenis dan de blokken hiervoor. Voorheen was ik voornamelijk bezig met leiderschap onderzoeken op school, maar bij dit blok ben ik gaan onderzoeken of leiderschap ook in het dagelijkse leven te vinden is. Tijdens mijn stage merk ik namelijk dat ook daar gewerkt wordt met een soort ‘’teamleiders’’. Alle afdelingen zijn namelijk ingedeeld per team. Je hebt een marketing team, een fotografie team, sociale media team etc.. Binnen deze teams zijn er 1, maar vaak 2, die de leiding hebben en zorgen dat iedereen aan de slag kan en weet wat er moet gebeuren. Door daar bij veel verschillende groepen te horen tijdens mijn stage merk ik ook wat het beste klikt. Ik merk dat deze personen enorm veel ruimte laten voor andere personen in de groep om het initiatief te kunnen nemen. Door de frisse blikken en het feit dat iedereen een even toegevoegde waarde in de groep heeft, merk ik dat iedereen ook zijn/haar steentje bij wilt dragen. Daarom heb ik besloten om ook deze periode wat meer eigen initiatief te nemen. Ik heb dit de afgelopen weken op stage geprobeerd, maar merkte dat ik het erg lastig vond om in een nieuwe omgeving dit te kunnen doen. Toch heb ik het geprobeerd, ik heb namelijk zelf geopperd om teksten bij producten te schrijven en bepaalde merken uit te werken. Als feedback kreeg ik terug dat dit erg gewaardeerd werd. Toch kreeg ik bij mijn tussentijdse beoordeling terug dat ik nog meer eigen initiatief mag tonen. Ik vond dit best wel spannend om te doen, maar doordat ik de feedback terug kreeg dat dit nog meer zou kunnen op het werk kan ik mij over deze spanning heen zetten. Ik ga het de laatste weken nog meer proberen om zoveel mogelijk uit mijn stage te kunnen halen. Op dit moment heb ik mijn doel nog niet bereikt, maar ik merk wel dat ik het enorm fijn vind om initiatief te kunnen en mogen nemen. Ik voel mij hierdoor enorm serieus genomen. Ik ga hier volgend jaar nieuwe acties bij bedenken en verder onderzoek uitvoeren.  

 

Terug komend op de ‘’teamleiders’’ op mijn werk en stage. De personen zijn enorm creatief en hierdoor laten zij mij ook veel

creatiever te werk gaan. Daarom heb ik er voor gekozen om dit blok aan mijn creativiteit te werken. Omdat ik op mijn stage niet echt een creatieve opdracht kon bedenken, ben ik buiten werk gaan zoeken naar creatieve ideeën. Ik heb contact opgenomen met Pleun van Leijsen een aantal weken geleden en ik opperde dat ik het leuk zou vinden om een soort online-pub quiz te organiseren voor alle vriendinnen van school. Ik had gezegd dat ik dit graag wilde doen voor PL omdat het mij leuk leek om dit op een zo creatief mogelijke manier te doen. We hebben zelf de uitnodigingen ontworpen, vragen bedacht en er een thema aan gekoppeld. Door hiermee bezig te zijn, merkte ik dat we beide enorm enthousiast en meteen ook een stuk creatiever te werk gingen. Het voelde erg goed om zo bezig te zijn, omdat ik normaal denk goed is goed. Echter heb ik er nu veel meer tijd in gestoken en ben daarom extra benieuwd wat de rest van de groep er van vindt, aangezien het een verrassing is.

Ook ben ik met het Instagram account aan de slag gegaan, om nieuwe formats te bedenken. Omdat we door het Corona virus minder post kunnen plaatsen over bijvoorbeeld een Opendag, moesten we iets nieuws bedenken. Ik heb samen met Angela Jansen en Raïsa van Roosmalen nieuwe content bedacht voor in deze tijd. Op de foto’s is te zien welke formats dit zijn. We krijgen veel positieve feedback

terug dat mensen het leuk vinden dat ze even niet overal berichten terug vinden over het Corona virus. Dit is enorm leuk om terug te krijgen! Dit heeft mij laten inzien dat er niks mis is met wat meer moeite doen voor een bepaalde opdracht. Nu ik weet dat dit werkt, kan ik dit doel tevreden afronden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als laatste actie had ik beschreven dat ik wat meer actie wilde ondernemen en dit ook eerder wilde doen. Ik wacht namelijk vaak te lang met opdrachten of doelen die ik wil uitvoeren, waardoor ik vaak in tijdsnood kom. Ik merkte dit in de afgelopen blokken dat dit mij ging irriteren en dat is de voornaamste reden dat ik er iets aan wil doen. Ik wil namelijk niet nog langer wachten om hier iets aan te doen. Ik heb als eerste stap gezet dat ik actiever in de projectgroepen bezig ben met het plannen van afspraken en calls. Zodat we sneller stappen konden zetten om de projecten af te maken. Ik merkte dat iedereen in de groep het erg fijn vond en heb dit ook als feedback terug gekregen. Pleun zei bijvoorbeeld: ‘’Ik merk dat je meer actie onderneemt om projecten zo snel mogelijk af te kunnen ronden. Eerdere blokken merkte en hoorde ik dat je het wat meer over liet aan andere binnen de groep. Ik vind het wel fijn dat je hier aan werkt, want ik merk dat we hierdoor allemaal binnen de groep chill aan het werk zijn.’’ Ook kreeg ik van Anouk Ruijgrok terug, waarmee ik een SEO project heb lopen: ‘’Je bent echt enorm actief om aan het project te werken, en ik merk dat ik hierdoor ook meer zin en enthousiast wordt om er aan te werken. Het werkt heel aanstekelijk en dat vind ik echt fijn’’. Ik heb dit terug gekoppeld naar de blokken hiervoor en ik merk dat ik zelf ook lekkerder werk in de groep als ik meer actie onderneem en niet wacht tot een later moment. Ik ervaar minder stress en als ik stress ervaar dan is er nog tijd genoeg om het op te lossen. Ik ben erg tevreden over hoe ik hiermee het afgelopen blok aan de slag ben gegaan en wil hier nog langer mee door gaan. Dit doel is nog niet afgerond, maar of ik hier volgend jaar nog mee verder ga weet ik nog niet. Ik wil volgend jaar namelijk ook veel nieuwe dingen leren en uitproberen.

 

Alle bovenstaande acties heb ik uitgekozen omdat ik hiermee mijzelf ook buiten school kan blijven ontwikkelen. Ik hoop alle goed afgeronde acties en nog te behalen resultaten mee te kunnen nemen naar jaar 2. Ik merk namelijk dat ik door deze leerdoelen en acties enorm gegroeid ben in mijn persoonlijkheid maar ook in mijn doen en laten. Door dit mee te nemen naar jaar 2 hoop ik nog zelfverzekerder in mijn schoenen te staan en mijzelf echt goed te kunnen ontwikkelen. Ik heb in dit jaar een mooie begin stap gezet voor mijn toekomst en carrière.