VOORTGANG EN REFLECTIE
Leerdoel 1
Actie 1:
Ik merk dat ik veel geleerd heb van het bijhouden van de klantenservice. Ik merk dat ik hierdoor veel zekerder ben tijdens het beantwoorden van mailtjes en vragen. Ik kan hierdoor goed filteren wanneer het formeel of informeel beantwoord kan worden. Ik kan zeggen dat ik deze actie zeker voldoende heb afgerond, ik heb namelijk enorm veel verschillende manieren gezien hoe er gereageerd wordt op een klacht of een vraag. Waardoor ik nu echt goed kan inschatten hoe ik moet handelen!
Actie 2:
Actie 2 vond ik veel lastiger om uit te werken. Zoals in mijn vorige acties van vorig jaar te lezen is heb ik een enorme angst voor bellen. Ik stuur liever een appje of ik laat iemand anders bellen, dan dat ik dat zelf wil doen. Dat kan natuurlijk later in het bedrijfsleven niet. Daarom vind ik het fijn dat ik de afgelopen periode de bedrijfstelefoon heb mogen bijhouden. Hierdoor werd ik gedwongen om 5 dagen in de week, gemiddeld zo'n 2 uur per dag, de telefoon op te nemen en te schakelen. Alle belletjes zijn verschillend. Bij het ene belletje is het alleen het doorverbinden naar een juist persoon, bij een ander belletje is het een (potentiële) nieuwe klant die meer informatie wilt, of is het iemand met een klacht. Door deze variatie in telefoontjes, heb ik goed kunnen oefenen hoe ik mensen te woord moet staan aan de telefoon. Ik merk dat ik na dit halve jaar niet meer bang ben om zelf de telefoon op te pakken en iemand te bellen. Ik denk dus dat deze vorm van communicatie mij geholpen heeft om zowel over mijn belangst heen te komen, als het verbreden van mijn kennis over communicatie via de telefoon.
Leerdoel 2
Actie 1:
Ik merk dat ik bij alle acties enorm veel heb geleerd. Eerst kon ik nog net een bestand openen in Adobe, maar foto's bewerken? Dat had ik nog nooit gedaan. Echter vind ik de creatieve kant achter Adobe zo interessant dat ik hier graag iets meer mee wilde doen. Ik heb hier veel kansen voor gekregen. Ik heb enorm veel foto's moeten bewerken die al waren gemaakt, maar ik heb dit halve jaar ook kennis gemaakt met foodfotografie. Hier heb ik van A tot Z alles aan moeten doen. De foto's die ik normaal moet bewerken zijn vaak al door de fotograaf bewerkt, hierdoor heb ik zelf niet veel meer hoeven doen. Maar toen ik zelf foto's moest gaan bewerken, merkte ik al snel dat er veel meer bij kwam kijken. In mijn beroepsproducten zijn een aantal resultaten te zien van foto's die ik heb mogen bewerken. Alle foto's die hierin staan zijn door mijzelf gemaakt.
Actie 2:
Ook wilde ik graag leren editten. Het maken van video's is dan wel niet mijn interessegebied, maar het samenvoegen van beelden en hier een geheel van maken vind ik daarentegen wel heel interessant. Daarom heb ik gevraagd of ik mij hier tijdens stage ook mee bezig mocht houden. Ik heb verschillende filmpjes mogen maken, die verschillende doeleinden hadden. Hierdoor was het maken van elke video heel anders en heb ik eigenlijk bijna alles van Adobe Première gebruikt. Echter had ik dit nog nooit gebruikt, waardoor het echt op mij aan kwam en ik veel onderzoek heb moeten uitvoeren. Alle filmpjes die ik heb mogen maken zijn ook bijgevoegd in mijn overzicht met beroepsproducten.
Actie 3:
Het ontwerpen van banners heb ik ook altijd interessant gevonden. Echter was dit voor mij wel geheel nieuw. Ik kreeg meteen in de eerste week een opdracht om dit te mogen doen. Ik heb logo's mogen maken, post's mogen ontwikkelen en banners ontworpen. Ook hier heb ik met veel zelfonderzoek mijn kennis weten te verbreden. Ook met hulp van collega's heb ik mijn kennis mogen verbreden. Ik vond dit het lastigst om te doen. Omdat je met een blanco vlak begint en hier zelf je creativiteit op moet uiten. Ik moet zeggen dat dit met de tijd steeds makkelijker werd. Zoals bij bovenstaande acties zijn deze banners te vinden in mijn beroepsproducten overzicht.
Leerdoel 3
Actie 1:
Het schrijven van recepten, leek mij in eerste instantie helemaal niet zo creatief. Echter blijkt dat er veel meer achter zit dan het kopiëren en plakken van een recept. Er moest een hele nieuwe tekst bij verzonnen worden, maar deze moest ook nog eens passen bij het SEO idee wat voor BioToday was bedacht. Hierdoor was er meer ruimte voor creativiteit dan ik dacht. Door dat ik veel meer creatiever mocht zijn, heb ik echt kunnen leren hoe ik een goede pakkende tekst kon schrijven. Wat ook nog eens gekoppeld was aan een goede SEO score. Teksten zijn te lezen op www.biotoday.bio/recepten!
Actie 2:
Ik heb het Instagram account van BioToday bijgehouden het afgelopen halve jaar. Ik heb bij elke post en story een creatieve, motiverende en activerende tekst mogen schrijven. Doordat dit op sociale media was, heb ik mijn manier van schrijven weer moeten aanpassen. De manier van schrijven was namelijk heel erg verschillend met de manier van schrijven in een blog of een recept. Ik vond het erg leuk en leerzaam om te doen! Benieuwd naar de teksten; check www.instagram.com/biotoday_
Actie 3:
Ik heb teksten van een E-Book mogen schrijven. Dit was de eerste keer dat ik iets heb mogen doen in deze richting. Ik vond het heel lastig, omdat ik het gevoel had dat hier veel meer druk op stond dan op bovenstaande opdrachten. Al het bovenstaande kon nog aangepast worden en een E-Book is toch erg definitief.
Toch heb ik het idee dat het schrijven van korte teksten mij wel liggen, ik kreeg namelijk erg veel positieve reacties op het geen wat ik geschreven had. Ik mag het helaas nog niet delen, maar wanneer het E-Book uit is, zal ik het uiteraard delen!