LEERDOELEN

Doel 1: De zoektocht naar Fay!
Mijn eerste leerdoel is ‘’de zoektocht naar Fay’’ , met als subdoel reflecteren. Denkend aan wie ben ik en gedraag ik mij wel zoals ik mij daadwerkelijk wil gedragen. Maar dit heeft ook te maken met het op orde hebben van mijn ‘’leven’’. Hierdoor denk ik dat mijn focus verbeterd wordt en dat hierdoor mijn resultaten verbeteren. Als laatste denk ik dat ik beter in mijn vel zal zitten.
Actie 1:
Ik ga een agenda kopen, en ik ga deze week beginnen met het bijhouden en opschrijven van de voorbereidende opdrachten. Ook zet ik hier al mijn afspraken in, zodat ik mij niet kan vergissen of dubbele afspraken kan inplannen.
dit zal 1 uur duren.
Actie 2:
Ik ga met mensen in gesprek, waardoor ik feedback krijg over hoe zij mij zien. Hierdoor krijg ik een beeld hoe andere mij willen zien en kan ik bij mijzelf terug kijken of ik daadwerkelijk ook wel zo wil zijn.
Actie 3:
Ik wil met iemand praten waar ik mijn gedachtes en emoties kwijt kan. Hierdoor hoop ik alles weer op een rijtje te krijgen, waardoor ik beter in mijn vel zit. Maar er misschien ook wel achter kom wat het onderliggende probleem is en deze misschien wel kan oplossen.
Doel 2: Leren presenteren!
Mijn tweede doel is dat ik graag beter wil leren presenteren. En als subdoel wil ik leren hoe ik goed samen met iemand kan presenteren. Als ik een presentatie moet houden met iemand komt het vaak rommelig over. met andere mensen. Ik kan erg gemakkelijk praten maar een presentatie of mensen overtuigen vind ik vaak nog erg lastig.
Actie 1:
Ik meld mij aan als promostudent, hierdoor kom ik meer in contact met mensen die ik niet ken en zal ik ook meer ‘’presenteren’’ tegenover meerdere mensen. Ik hoop dat ik hierdoor op een leuke maar ook interessante manier, het presenteren eigen kan maken.
Actie 2:
Ik wil mijzelf meer betrokken laten worden in het presenteren in onze projectgroep. Het zijn vaak dezelfde mensen die praten en presenteren, en ik laat het vaak liever aan een ander over. Als ik meer aanbied om ook een keer te presenteren, zal ik nog vaker kunnen oefenen.
Actie 3:
Ga ik een cursus volgen om betere presentaties te geven. Ik heb online cursus gevonden, waar ik aan het einde van deze cursus te horen krijg wat mijn zwakke punten zijn en hoe ik deze kan verbeteren. Hierdoor weet ik hoe ik het de volgende keer beter kan doen.
Doel 3: Leiderschap aannemen!
Ik zou graag wat meer leiderschap willen aannemen wanneer ik in groepen werk. Dit omdat ik later ook graag een leidende functie of een functie wil aannemen waar in ik ‘’leiding’’ neem in een groep. Wat ik zie onder leiding nemen, is het aansturen van mensen. Maar ook het ondersteunen, helpen en zorgen voor een goede sfeer. Dit zou ik daarom graag in de volgende acties willen uitwerken.
Actie 1:
In de samenwerkingsgroep een leidende rol aannemen. Hierdoor kan ik oefenen en gemakkelijk feedback vragen. Hierdoor kan ik oefenen om te ondervinden wat een goede manier is om een ‘’leider’’ te zijn. Doordat ik feedback krijg, kan ik uit gaan zoeken wat voor mij en het groepje het beste werkt.
Actie 2:
Ik wil een cursus volgen, om wat meer los te kunnen laten. Want ik denk persoonlijk dat je pas een goede ‘’leider’’ kan zijn, als je de mensen om je heen vertrouwd en er in geloofd dat zij ook hun werk goed doen. Hierdoor moet ik een aantal dingen los gaan laten. En door middel van een cursus van Avans Extra (Leren loslaten) hoop ik dit doel te kunnen bereiken.
Actie 3:
Ik wil graag een boek lezen over wat volgens onderzoekers nou de beste manier is om leiding te nemen/geven in de groep. Door dit te lezen hoop ik meer informatie te krijgen over hoe ik dit goed kan doen, en vooral wat ik zeker niet moet doen. Want ik wil het juist op een goede manier doen.